Vogels op een middelgroot canvas maat 40x50 cm

uit 2016 tot 2022 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Afkomst

2022

Afkomst

Serving penguin

2021

De pinguïn dient het ontbijt op met een pannenkoek, maar de vissen dienen met een kam en slippers. Het symboliseert dienen van top tot teen. Iedereen dient op zijn eigen manier. 1 Petrus 4:10 Ieder heeft gaven gekregen, gebruik die om elkaar te dienen.

Bubbels

2021

Geschilderd in de coronaperiode. Het leek of iedereen in een bubbel leefde. Van oudsher staat dat in de schilderkunst symbool voor onze sterfelijkheid.
In deze coronaperiode werden ook veel mensen ziek en stierven. Jesaja 40:8 Het gras verdroogt, de bloem valt af en de mensen zullen sterven, maar het woord van God blijft voor eeuwig.

psalm 2020

2020

Men vroeg mij een psalm te schrijven voor deze tijd, dus bedacht ik dit schilderij.
‘Het land is koud en bevroren, net als de tijd waarin we leven. Er zijn problemen als bergen en beren, maar Gods vuur blijft branden en wij houden de herinneringen aan betere tijden warm bij Zijn vuur.

Ierland

2021

In de zomer van 2019 was ik op vakantie in Ierland om het landschap te schilderen. In dat landschap wilde ik graag een Toekan schilderen, die vind je daar vaak als reclame voor Guinness bier.
 

pinguin liefde

2021

Deze pinguïnsoort kiest een partner voor het leven. Als deze gevonden is zoekt het mannetje een speciaal kiezelsteentje uit van het kiezelstrand en geeft dat aan het vrouwtje om de liefde te bezegelen. Dit doet mij denken aan Gods liefde: Hij gaf ons de rots (Jezus) als teken van Zijn oneindige, eeuwige liefde.
 

Love hurts

2020

Deze dappere kakapo is verliefd op de groene cactus. Helaas voor hem zit hij vol stekels en kan hij zijn liefde niet beantwoorden. Bijbehorende bijbeltekst: "heb je vijanden lief" Lucas 6:26
 

Trek vogel

2020

Dit parkietje fietst door het berglandschap op reis naar het onbekende. Bijbehorende bijbeltekst:  "voor alles bestaat een moment en voor alle dingen onder de hemel is een tijd" Prediker 3:1
 

Overvloed

2019

God heeft de touwtjes in handen en als jij op Hem vertrouwt zal hij je overvloedig zegenen. Heb jij je groene weides van overvloed al gevonden? Bijbehorende bijbeltekst: "Ik ben gekomen om mijn schapen leven in overvloed te geven." John 10:10
 

Papegaaien

2019

In het Nederlands betekent "papegaaien" iemand nadoen, maar ik hoop dat je gewoon jezelf blijft. De kroon symboliseert dat ‘jij bent wie je bent’. Je bent je eigen koning, dus raak niet in de verleiding om iemand anders te zijn.

 

Zelfliefde

2019

De pauw komt voor in oude volksverhalen. Het wordt gezegd dat het geluk brengt als je een pauwenveer vindt. De pauw symboliseert ‘in jouw kracht staan’ en zijn wie je werkelijk bent; om in al jouw facetten dit uit te dragen, waarbij je jouw persoonlijke ruimte in neemt.

 

Nieuw begin

2019

In de Griekse mythologie is het een vuurvogel die, als hij gestorven en opgebrand is, opnieuw wordt geboren uit zijn eigen as. Daarin lijkt hij op Jezus, die stierf en toen weer opstond voor onze zonden. 

 

Relax

2019

De flamingo heeft het zwaar en de kikker dobbert onbezorgd.  Ben jij meer een doener of een ontspannen persoon? Bijbehorende bijbeltekst: "Als de lasten u drukken en u vermoeid bent, kom dan bij mij. Ik zal u rust geven." Mattheus 11:28

Creaties

2019

Het vuur verbrand de vogels niet, maar is ze juist aan het maken.

De Generaal

2018

Moedig loopt hij op zijn gehavende pootje, maar alles vervaagt door zijn sterke vastberaden blik. Hoe kijk jij naar mensen: naar hun kunnen of naar hun tekorten? Ken je deze uitspraak van Frida Kahlo: Voeten, waar heb ik je voor nodig als ik vleugels heb om mee te vliegen.

 

Waardevol

2018

Is dit het oog van God of een gat in de muur? Bijbehordende bijbeltekst: "En wat kost nou een mus? maak je dus geen zorgen. Jij bent voor God meer waard dan een hele zwerm mussen." Mattheus 10:31
 

Vrede

2018

Ik hoop dat deze duif je herinnert aan Gods vrede.

Moeilijke tijden

2017

Het schilderij herinnert mij er aan dat er soms moeilijke tijden waren, waar ik toch ook waardevolle dingen heb kunnen vinden. Daardoor kijk ik er nu op terug met vrede. Bijbehorende bijbeltekst: "zelfs als ik door een donker dal moet lopen ben ik niet bang, want u bent dicht bij mij" psalm 23:4

Trouw

2017

In de meeste afbeeldingen van zwaluwen zie je er twee. Ze staan voor trouw en je ziet ze daardoor ook wel in tattoos. Met de krullen heb ik de wind en Geest van God willen verbeelden. Hoe ervaar jij Gods aanwezigheid? Bijbehorende bijbeltekst: "Zijn trouw is elke dag weer nieuw." klaagliederen 3:23
 

Een nieuwe toekomst

2016

God wordt soms verbeeld als een arend. En wat overdenkt hij?
Welke plannen heb jij voor jouw toekomst gemaakt?
Bijbehorende bijbeltekst: "ik wil u weer een toekomst en nieuwe hoop geven" Jeremia 29:11